پیشرفت علم هرروز کارها را آسانتر می کند و همین باعث می شود تا شما حتی بتوانید لوستر بالای سر خودرا هم با ریموت کنترل روشن یا خاموش کنید. اگر تصمیم دارید تا برای خاموش، روشن کردن یا تنظیم کردن میزان نوردهی لوستر خود از ریموت کنترل استفاده کنید، در ادامه شیوه نصب آن را به شما آموزش خواهیم داد.

 

ریموت چه بخش هایی دارد؟

 

ریموت شامل یک گیرنده و یک فرستنده می شود. گیرنده ای که در لوستر نصب می شود را، ترانس یا سوییچر نیز می گوییم. بخش گیرنده هم همان کنترلی است که آنرا در دست می گیرید تا از طریق آن فرمان های مختلف را بدون نیاز به سیم، به گیرنده خود که لوستر است صادر کنید.

 

سیم های داخل ترانس ریموت کنترل:

 

ترانس ریموت کنترل دارای دوسیم سیاه و یک سیم قرمز در یک سمت و چند سیم دیگر در سمت دیگر است. سیم قرمز ترانس، ورودی فاز است و دوسیم دیگری که از درون محفظه به یکدیگر متصل شده اند، ورودی نول و خروجی نول هستند. در نتیجه برای اتصال سوییچر کنترل (برق ترانس)، لازم است که سیم فاز سقف را به سیم قرمز رنگ و سیم نول سقف را به یکی از دو سیم سیاه خود متصل کنید. (اینکه به کدام یک از این سیم ها وصل می کنید، فرقی ندارد)

 

سیم های سمت دیگر ریموت:

 

سیم های طرف دیگر ریموت، خروجی برق ترانس می باشند که تعداد آن ها، به تعداد کلیدهایی است که روی دسته کنترل شما وجود دارد. یعنی مثلا اگر دوسیم در این بخش قرار گیرد و دوکاناله باشد، دسته کنترل شماهم دوکلید خواهد داشت و یا اگر در این قسمت سه سیم قرار گیرد و به صورت سه کاناله باشد، شما روی دسته کنترل خود کلیدهای A و  Bو C خواهید داشت. معمولا این سیم ها در رنگ هایی متفاوت تولید می شوند تا امکان تمایز آن ها از یکدیگر، آسانتر باشد.

تا اینجا مشخص شده که میان سیم های ترانس و کلیدهای کنترل، ارتباط مستقیمی وجود دارد و هر کلید روی ریموت کنترل، باید یک سیم را کنترل کند و جریان برق داخلی آن را قطع یا وصل نماید. یعمی اگر مثلا دکمه A را فشار دهید که با سیم سفید در ارتباط است، با فشار دادن آن دکمه، برق داخل سیم سفید وصل شده و با فشردن مجدد آن، برق آن هم قطع می شود. سایر دکمه ها هم، دقیقا به همین شکل عمل می کنند. برای وصل یا قطع کردن کل سیم های ترانس، معمولا یک یا دوکلید دیگر بر روی دسته ریموت کنترل قرار دارد که تمامی سیم ها را یکجا قطع یا وصل می کند. ارتباط میان دکمه ها و سیم هارا در ریموت کنترل، یک کانال می گوییم. یعنی هردکمه و سیم مربوط به آن یک (کانال) می باشد. بنابراین ریموت کنترل دوکانال، دو سیم در دسته خود دارد و ریموت کنترل سه کانال، سه سیم و ... . لازم به ذکر است که ریموت کنترل های یک کانال هم وجود دارند که البته در لوستر چندان کارایی ندارند.

 

ریموت کنترل در چه لوسترهایی نصب می شود؟

 

ریموت کنترل در چه لوسترهایی نصب می شود؟

خوشبختانه نیازی نیست از این بابت نگران باشید زیرا ریموت کنترل لوستر می تواند روی هر مدل لوستری نصب شود. البته باید توجه داشت که وسیله مورد نظری که قرار است ریموت روی آن نصب شود، باید فضای کافی برای اینکه گیرنده در آن نصب شود را داشته باشد.

 

نصب ریموت کنترل روی لوستر:

 

نصب ریموت کنترل روی لوستر

 

برای نصب ریموت کنترل روی لوسترهای LED  و  SMD، باید لامپ های موجود در آن را بررسی کرد. باتوجه به اینکه اینگونه لوسترها از 2 یا چند مدل لامپ استفاده می کنند، باید به نوع لامپ های صفحه لوستر توجه کنید. مثلا در صورتیکه لوستر لامپ های ال ای دی و سرپیچ شمعی دارد، شما باید از یک ریموت کنترل دوکانال استفاده کنید و یا اگر لوسترشما سه مدل لامپ دارد مثلا ال ای دی، سوزنی و سرپیچ شمعی، شما باید از ریموت کنترلی سه کاناله استفاده کنید.

هر لامپی یک سیم فاز و یک نول دارد که برای روشن بودن لامپ، نیاز است که هردو سیم متصل باشند و برای قطع کردن برق لامپ، کلیدهارا روی سیم فاز وصل می کنند تا جریان را قطع و وصل کند. ریموت کنترل این اجازه را به شما می دهد که بدون زدن کلید خاموش-روشن لوستر که روی دیوار است، مثل همان کلید عمل کنید و فاز ورودی را از راه دور قطع یا وصل کنید. بنابراین سیم نول همیشه دائما وصل است و با لامپ های لوستر ارتباط  دارد.

 

مرحله اول انتخاب نوع ریموت کنترل:

 

مشخص کنید لوستر شما چندنوع لامپ دارد تا بر اساس آن، ریموت کنترل سه کانال یا دوکانال خود را انتخاب کنید. لامپ های LED  و SMD ترانس دارند که هر ترانس، دارای یک فاز و یک نول می باشد. لامپ های مدل سرپیچ شمعی، از برق 220 ولت استفاده می کنند و ترانس ندارند و لامپ هاشکل سری در آن وصل می شوند و فاز و نول از آن خارج می شود که لامپ های مدل سرپیچ شمعی، از آن استفاده می کنند.

 

مرحله دوم اتصال نول ها:

 

لامپ های شمعی و ترانس ها، همگی یک سیم نول دارند که باید همه آن ها به هم وصل شوند. پس سیم های نول لامپ های مختلف را به هم وصل کنید و در نهایت آن را به سیم نول اصلی وصل نمایید. ( سیم نول اصلی همان نولی است که از ریموت کنترل می آید و رنگ سیاه دارد)

 

مرحله سوم: نصب همه سیم های فاز:

 

در این قسمت، شما باید سیم های فاز لامپ هارا به ریموت کنترل خود وصل کنید. همانطور که گفته شد، ریموت کنترل چندسیم رنگی دارد که خروجی فاز از ریموت کنترل هستند که هریک از آن ها، به وسیله یک کلید کنترل می شود. شما باید سیم های خروجی ریموت کنترل را به سیم های فاز همه ی لامپ ها وصل کنید و به عنوان مثال سیمی که مربوط به کانال Aمی باشد را به سیم فاز لامپ های SMD و سپس سیم های بع درا به لامپ های LED  و سرپیچ شمعی وصل کنید.

اگر این مراحل را به درستی انجام داده باشید، به شما تبریک می گوییم؛ زیرا می توانید از این به بعد لوستر خودرا به راحتی از فاصله دور کنترل کنید.

می توانید برای مشاهده جدیدترین مدل لوستر ، ازصفحه  تولیدی لوستر هوران بازدید کنید.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.